Južná Kórea vyvinula nové batérie, ktoré možno nabiť za niekoľko desiatok sekúnd
Výskumný tím juhokórejského inštitútu KAIST vyvinul hybridnú lítiovú batériu, ktorú je možné nabiť do 100 sekúnd. Ide tak o ďalší pokrok na poli elektromobility, ktorý pomáha riešiť jeden z hlavných dôvodov, prečo sa vodiči stavajú k elektromobilom zdržanlivo. Obavu zo zdĺhavého nabíjania.

Kórejskému tímu sa podarilo okrem rýchlosti nabíjania podstatne zlepšiť energetickú hustotu a výkon batérií. Batéria má aj široký rozsah napájacieho napätia. Aj napriek dosiahnutému úspechu výskumný tím ďalej pracuje na zlepšovaní charakteristiky a kapacity ukladania iónov katódy a anódy, aby sa dosiahol ešte vyšší energetický výkon.
Očakáva sa, že hybridné lítium-iónové batérie novej generácie nahradia súčasné lítium-iónové batérie určené na použitie vo vozidlách, ktoré napriek vysokej hustote energie majú viaceré nevýhody: veľký objem, či dlhý čas nabíjania. Hybridné lítium-iónové batérie kombinujú dva materiály. Tím kórejského inštitútu stavil na grafén, čo je uhlík s vodivými vlastnosťami, skryštalizovaný do mriežky.
V bežných batériách sa nabíjanie a vybíjanie deje, zjednodušene povedané, pohybom iónov lítia, medzi anódou a katódou (kladnou a zápornou elektródou), ióny a elektróny na strane anódy (keď je batéria nabitá) uchováva ako médium najčastejšie uhlíkový materiál. Vedci z inštitútu KAIST použili spomínaný grafén, ale zároveň potrebovali navýšiť kapacitu anódy aj katódy, a tak vyvinuli vysokokapacitný materiál založený na nanotechnológii poréznej vodivej uhlíkovej štruktúry. Batéria tak ponúka veľkú akumulačnú kapacitu a rýchle iónové nabíjanie.
Elektromobily idú dopredu, nabíjanie je čoraz rýchlejšie
Donedávna napredoval vývoj v elektromobilite rýchlejšie, ako sa darilo búrať predsudky o nej. V súčasnosti to už nie je celkom pravda a prijatie verejnosťou aj informovanosť (v závislosti od konkrétnej krajiny) sa z roka na rok zvyšuje, spolu so zvyšovaním dojazdu, dostupnosti infraštruktúry nabíjacích staníc a skracovaním času nabíjania. Hlavne v oblasti rýchlo nabíjateľných batérií bolo urobených niekoľko prelomových objavov.
Na vývoji nového typu grafénovej batérie s dlhou životnosťou pracuje aj estónsky dodávateľ pre automobilky Skeleton Technologies spolu s Technologickým inštitútom v Karlsruhe. Táto batéria by sa mala nabiť dokonca za 15 sekúnd (neudávajú však kapacitu a dojazd). Sľubnejšie zatiaľ vyzerá iný typ – a to batéria s pevnou katódou, na ktorej pracuje Toyota. Táto batéria je tiež typovo lítium-iónová, avšak oproti bežným by mala mať dvojnásobnú kapacitu, podstatne kratší čas nabíjania, väčší dojazd a naviac je vďaka svojej vysokej kapacite rozmerovo menšia, spotrebuje sa na ňu menej lítia a iných kovov a mala by aj výrazne znížiť náklady na výrobu pohonu elektromobilov. Toyota predpokladá, že bude dostupná do niekoľkých rokov.
Nie je to však len o batériách. Treba brať do úvahy, že odvážne vyhlásenia výrobcov často udávajú čas nabitia v ideálnych podmienkach. A aby sa super rýchle nabíjacie časy dali realizovať v praxi, bude potrebný aj primeraný výkon nabíjacích staníc. Už dnes však nie je nutné rátať iba s pomalým nabíjaním rádovo v hodinách, alebo cez noc. Súčasné rýchlo nabíjacie stanice dokážu nabiť elektromobil za 20 minút, prevádzkovateľ nabíjacích staníc GreenWay udáva, že „ak motorista nabíja ultrarýchlou nabíjačkou s výkonom až 150 KWh, nabitie na 100 km trvá menej ako 5 minút.“
Vývoj teda smeruje k tomu, aby sa elektromobil nenabíjal dlhšie, ako sa bežne tankuje automobil so spaľovacím motorom, a aby to tak nebol jeden z demotivačných faktorov, ktoré hrajú proti elektrickým vozidlám.
Zdroje:
https://news.kaist.ac.kr/newsen/, greenway.sk
Podobné články

Srdečne vás pozývame na verejnú konzultáciu a matchmaking v oblasti inteligentnej mobility na Transformačno-inovačné konzorciá
31. júla 2023
Združenie driving.digital a Inteligentná mobilita Slovensko, Vás pozývajú na verejnú konzultáciu a matchmaking v oblasti inteligentnej mobility s cieľom spojiť výskumno-vývojové, výrobné a start-upové aktivity na...

Transformačné a inovačné konzorciá: WEBINÁR
14. marca 2023
V stredu 8.3.2023 organizovala Výskumná a inovačná autorita (VAIA) webinár k výzve: Transformačné a inovačné konzorciá, na ktorom boli predstavení oprávnení žiadatelia, cieľ výzvy, podmienky...

Energetická stratégia EÚ v oblasti čistých energii získava komplexnú správu
30. novembra 2022
Udržovanie medzinárodnej konkurencieschopnosti krajín Európskej únie v energetickom sektore je jednou z najintenzívnejších tém v súčasnosti. Práve posilnením konkurencieschopnosti v oblasti čistých energií by malo...