Južná Kórea vyvinula nové batérie, ktoré možno nabiť za niekoľko desiatok sekúnd
Výskumný tím juhokórejského inštitútu KAIST vyvinul hybridnú lítiovú batériu, ktorú je možné nabiť do 100 sekúnd. Ide tak o ďalší pokrok na poli elektromobility, ktorý pomáha riešiť jeden z hlavných dôvodov, prečo sa vodiči stavajú k elektromobilom zdržanlivo. Obavu zo zdĺhavého nabíjania.
Kórejskému tímu sa podarilo okrem rýchlosti nabíjania podstatne zlepšiť energetickú hustotu a výkon batérií. Batéria má aj široký rozsah napájacieho napätia. Aj napriek dosiahnutému úspechu výskumný tím ďalej pracuje na zlepšovaní charakteristiky a kapacity ukladania iónov katódy a anódy, aby sa dosiahol ešte vyšší energetický výkon.
Očakáva sa, že hybridné lítium-iónové batérie novej generácie nahradia súčasné lítium-iónové batérie určené na použitie vo vozidlách, ktoré napriek vysokej hustote energie majú viaceré nevýhody: veľký objem, či dlhý čas nabíjania. Hybridné lítium-iónové batérie kombinujú dva materiály. Tím kórejského inštitútu stavil na grafén, čo je uhlík s vodivými vlastnosťami, skryštalizovaný do mriežky.
V bežných batériách sa nabíjanie a vybíjanie deje, zjednodušene povedané, pohybom iónov lítia, medzi anódou a katódou (kladnou a zápornou elektródou), ióny a elektróny na strane anódy (keď je batéria nabitá) uchováva ako médium najčastejšie uhlíkový materiál. Vedci z inštitútu KAIST použili spomínaný grafén, ale zároveň potrebovali navýšiť kapacitu anódy aj katódy, a tak vyvinuli vysokokapacitný materiál založený na nanotechnológii poréznej vodivej uhlíkovej štruktúry. Batéria tak ponúka veľkú akumulačnú kapacitu a rýchle iónové nabíjanie.
Elektromobily idú dopredu, nabíjanie je čoraz rýchlejšie
Donedávna napredoval vývoj v elektromobilite rýchlejšie, ako sa darilo búrať predsudky o nej. V súčasnosti to už nie je celkom pravda a prijatie verejnosťou aj informovanosť (v závislosti od konkrétnej krajiny) sa z roka na rok zvyšuje, spolu so zvyšovaním dojazdu, dostupnosti infraštruktúry nabíjacích staníc a skracovaním času nabíjania. Hlavne v oblasti rýchlo nabíjateľných batérií bolo urobených niekoľko prelomových objavov.
Na vývoji nového typu grafénovej batérie s dlhou životnosťou pracuje aj estónsky dodávateľ pre automobilky Skeleton Technologies spolu s Technologickým inštitútom v Karlsruhe. Táto batéria by sa mala nabiť dokonca za 15 sekúnd (neudávajú však kapacitu a dojazd). Sľubnejšie zatiaľ vyzerá iný typ – a to batéria s pevnou katódou, na ktorej pracuje Toyota. Táto batéria je tiež typovo lítium-iónová, avšak oproti bežným by mala mať dvojnásobnú kapacitu, podstatne kratší čas nabíjania, väčší dojazd a naviac je vďaka svojej vysokej kapacite rozmerovo menšia, spotrebuje sa na ňu menej lítia a iných kovov a mala by aj výrazne znížiť náklady na výrobu pohonu elektromobilov. Toyota predpokladá, že bude dostupná do niekoľkých rokov.
Nie je to však len o batériách. Treba brať do úvahy, že odvážne vyhlásenia výrobcov často udávajú čas nabitia v ideálnych podmienkach. A aby sa super rýchle nabíjacie časy dali realizovať v praxi, bude potrebný aj primeraný výkon nabíjacích staníc. Už dnes však nie je nutné rátať iba s pomalým nabíjaním rádovo v hodinách, alebo cez noc. Súčasné rýchlo nabíjacie stanice dokážu nabiť elektromobil za 20 minút, prevádzkovateľ nabíjacích staníc GreenWay udáva, že „ak motorista nabíja ultrarýchlou nabíjačkou s výkonom až 150 KWh, nabitie na 100 km trvá menej ako 5 minút.“
Vývoj teda smeruje k tomu, aby sa elektromobil nenabíjal dlhšie, ako sa bežne tankuje automobil so spaľovacím motorom, a aby to tak nebol jeden z demotivačných faktorov, ktoré hrajú proti elektrickým vozidlám.
Zdroje:
https://news.kaist.ac.kr/newsen/, greenway.sk
Podobné články
Slovenský národný stánok na konferencii Smart Cities Summit v Lisabone
21. decembra 2023
Členovia platformy inteligentnej mobility a zástupcovia inovatívnych firiem z oblasti dopravy sa predstavili na medzinárodnom veľtrhu Portugal Smart Cities Summit 2023. Portugalsko aktívne využíva moderné technológie a...
Septembrové stretnutie k udržateľnej mobilite v Nitrianskom kraji
15. decembra 2023
Rast udržateľnej mobility v Nitrianskom kraji. Nitriansky kraj prešiel vývojom z najproduktívnejšieho poľnohospodárskeho kraja na Slovensku na oblasť s rozmanitým zastúpením strojárskeho, chemického a automobilového priemyslu. Regionálny investor Jaguar...
Odštartovali sme roadshow v slovenských krajských mestách s názvom „Regióny a mestá na ceste k inováciám“. 6. júna 2023 Košice
27. júla 2023
Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR (MIRRI SR) zrealizovali pilotné stretnutie s názvom „Regióny a mestá na ceste k inováciám“. Cieľom stretnutí bolo okrem predstavenia výstupov národného projektu...