Pojem wireless charging alebo taktiež na Slovensku ustálený pojem bezdrôtové nabíjanie je dennou súčasťou mnohých užívateľov mobilných telefónov. Priložíte telefón na nabíjaciu plochu a začne sa zariadenie automaticky nabíjať bez akýchkoľvek komplikácii. Aj napriek dlhšiemu nabíjaciemu intervalu si našiel tento spôsob nabíjania milióny užívateľov.

Vzhľadom na flexibilné a praktické využitie technológie našli technologickí giganti so špecializáciou na elektro mobilitu uplatnenie taktiež aj v dopravnom svete. V súčasnosti existuje niekoľko patentov a projektov, ktoré sa v súčasnosti testujú. Medzi významné projekty určite môžeme zaradiť postavenie testovacieho okruhu „Arena del Futuro“, ktorý postavila firma vlastniaca diaľničný úsek A35 Brebemi v Taliansku spolu s výrobcom autobusov, úžitkových a nákladných vozidiel Iveco, ABB a Electreon. Medzi ďalších partnerov patria Stellantis, Mapei, Anas, Univerzita v Parme a Polytechnická univerzita v Miláne.

Iveco bus E-WAY Zdroj: sustainable-bus.com

 

Aká technológia sa skrýva pod asfaltom?

„Arena del Futuro“ je jazdný okruh dlhý 1050 metrov, do ktorého integrovali bezdrôtový dynamický indukčný nabíjací systém DWPT (Dynamic Wireless Power Transfer). V asfalte sa nachádza polohová regulačná slučka, ktorá prenáša elektrickú energiu do prijímača na podvozku vozidla. Celý tento systém je napájaný 1 MW trafostanicou. Systém odoberá striedavý prúd z fotovoltaiky a premieňa ho na jednosmerný 600V prúd v trafostanici, ktorý následne riadiaca jednotka transformuje opäť na striedavý prúd s frekvenciou 86,5 kHz. Takýto „formát“ následne prijímajú vozidlá. Maximálny prenos energie dosiahli na úrovni 76kW, pričom vozidlo sa dokáže nabíjať počas jazdy až pri rýchlosti 70km/h. Ako testovacie vozidlá použili Fiat 500e a Iveco Bus E-Way. Cena jedného kilometru DWPT systému ako infraštruktúry bola vykalkulovaná na 1,2 – 1,5 milióna € na predpokladanom 4 km úseku cesty.

Dynamic Wireless Power Transfer (DWPT) Zdroj: sustainable-bus.com

 

 

Pozitívne recenzie

„Tento projekt je prvým príkladom kolaboratívnej inovácie pre mobilitu ľudí a tovaru s nulovými emisiami. Konzorcium zložené z A35 Brebemi,Aleatica a Stellantis  spolu s partnermi ABB, Electreon, FIAMM Energy Technology, IVECO, IVECO Bus, Mapei, Pizzarotti, Polytechnická univerzita v Miláne, Prysmian, TIM, Roma Tre a Univerzity v Parme, Hasičského zboru a dopravnej polície spolu spravili významný a mimoriadne konkrétny krok s Arena del Futuro.“ Takýmto spôsobom sa vyjadril časopis Time na margo tohto projektu a označil ho za jeden z najdôležitejších vynálezov roku 2021.

Zapojenie DWPT do elektrickej siete Zdroj: repubblica.it

Podobné články

Budú robotické taxíky čoskoro bežnou súčasťou nášho života?

Budú robotické taxíky čoskoro bežnou súčasťou nášho života?

27. februára 2021

Robotické taxíky ako skupina autonómnych dopravných prostriedkov si vo svete získavajú čoraz väčšiu pozornosť. Okrem presvedčenia, že tieto vozidlá dokážu zvýšiť bezpečnosť na cestách, umožnia ľuďom cestovať efektívnejšie a ekologickejšie.

#autonómne vozidlá #elektromobilita #mobilita ako služba (MaaS) #testovanie

Vodík a jeho miesto v budúcnosti dopravy

Vodík a jeho miesto v budúcnosti dopravy

27. februára 2021

Prínosy k dekarbonizácii sú dôvod, pre ktorý sa oplatí skúmať, ako ho efektívne vyrábať a bezpečne skladovať a prepravovať. Výsledky práce vedcov zužitkujú v inováciách aj firmy na Slovensku.

#alternatívne pohony #dekarbonizácia #nákladná doprava #stratégie #vodík

SimRod zviditeľnil Slovensko na mape autonómneho riadenia

SimRod zviditeľnil Slovensko na mape autonómneho riadenia

27. februára 2021

Krajiny, automobilky a ďalšie spoločnosti investujú veľké finančné prostriedky do vývoja systémov autonómneho riadenia a tento trend bude s určitosťou naďalej rásť. Slovensko zaznamenalo výraznejší úspech domáceho vývoja systému pre autonómne riadenie v lete 2020, kedy bol verejnosti predstavený slovenský projekt autonómneho elektrického roadstera SimRod.

#autonómne vozidlá #elektromobilita #spolupráce #testovanie #výskum a vývoj