Robotické taxíky ako skupina autonómnych dopravných prostriedkov si vo svete získavajú čoraz väčšiu pozornosť. Okrem všeobecného presvedčenia, že tieto vozidlá dokážu zvýšiť bezpečnosť na cestách, umožnia ľuďom cestovať efektívnejšie a ekologickejšie. Otázkou dňa nie je, či sa tieto vozidlá stanu súčasťou našich životov, ale kedy k tomu dôjde.

Myšlienka autonómneho alebo automatizovaného dopravného prostriedku vznikla už pred skonštruovaním prvého počítača. Pôvodne sa uvažovalo, že vozidlá budú jazdiť po vopred určených trasách s využitím napríklad magnetov alebo koľajníc a nebude možné aby nahradili človeka v jeho komplexnom vnímaní a rozhodovaní. Vývoj však pokročil a dnes autonómne vozidlá používajú umelú inteligenciu, ktorú podporujú rôzne senzory, GPS moduly, lidary a ďalšie moderné technológie. Viaceré firmy prichádzajú s vlastnými prototypmi robotických taxíkov, ktoré sa už testujú aj v reálnych podmienkach dopravy.

Prvá flotila
Prvá flotila robotických taxíkov AutoX jazdí ulicami Číny. Zdroj: AutoX

Spoločnosti AutoX sa podarilo ako prvej zrealizovať testovanie flotily plne robotických taxíkov na verejných komunikáciách v juhočínskom Šen-Čene. To znamená, že ide o vozidlá bez prítomnosti bezpečnostných vodičov alebo vzdialených operátorov. Spomínané mesto je vo svete známe svojím inovatívnym prístupom k riešeniu dopravy. V roku 2017 elektrifikovalo všetky svoje autobusy mestskej hromadnej dopravy a v roku 2018 už dosahoval podiel elekromobilných taxíkov až 63 % z celkového počtu taxíkov v meste. Prevádzka autonómnych taxíkov sa uskutočňuje v skúšobnom režime bez prístupu širokej verejnosti.

Spoločnosť demonštrovala, že ich vozidlá sú vybavené systémom autonómie „5. úrovne“, disponujú dvojicou LIDAR senzorov, radarmi s označením „4D“ a patentovanou riadiacou jednotkou vozidla s názvom XCU, o ktorej tvrdí, že má vyššiu rýchlosť spracovania a vyššiu výpočtovú schopnosť zvládnuť zložité cestné scenáre rušných ciest Číny ako ktorékoľvek iné komerčné zariadenie. Všetky tieto technológie majú maximalizovať bezpečnosť pri využívaní ich vozidiel v reálnej prevádzke.

V Kalifornii a Nevade testujú robotický taxík od Amazonu

Robotický taxík Amazon
Testovanie robotického taxíka od Amazonu Zdroj: Zoox

O presadenie sa na trhu s robotickými taxíkmi sa snaží aj americká spoločnosť Zoox vlastnená Amazonom, ktorá predstavila koncom minulého roka prvé autonómne vozidlo tejto značky. Koncept elektrickej „skrinky na kolesách“ upustil od tradičných ovládacích prvkov, tradičného sedenia a dokonca aj od zaužívaných predstáv o dizajne prednej a zadnej časti vozidla.

Taxík má niekoľko funkcií, ktoré ho odlišujú od konkurenčných produktov. Disponuje pohonom všetkých štyroch kolies a dokáže jazdiť v oboch smeroch. To umožňuje meniť smer jazdy bez potreby cúvania a navigácie v menších priestoroch. Na všetkých štyroch rohoch vozidla sú namontované kamery, radary a systém LIDAR, ktoré eliminujú typické mŕtve uhly a poskytujú mu 270-stupňové zorné pole. Automobil dokáže ísť rýchlosťou až 120 km/h, čo naznačuje možné ambície využitia vozidla aj na diaľnici. Vďaka kapacite batérie až 133 kWh zvládne 16 hodín prevádzky na jedno nabitie, čo znamená celodennú prevádzku bez nežiadúcich prestojov potrebných na dobitie vozidla. Vo vozidle nie je žiadny volant, priestor pre vodiča, ani spolujazdca. Do vozidla sa zmestia štyria pasažieri, ktorí sedia oproti sebe. Samozrejmosťou je nový systém airbagov na všetkých štyroch sedadlách, nabíjačky na smartfóny a obrazovky zábavy, ktorými je možné buď ovládať hudbu, alebo vám povedia o vašej ceste a cieli.

Robotický taxík

Robotický taxík dizajn

Podľa výrobcu je vozidlo určené priamo do hustej mestskej premávky. Zoox momentálne testuje svoje nové robotické taxíky v štáte Nevada (Las Vegas) a v Kalifornii (San Francisco,  Foster City). Spoločnosť plánuje spustiť komerčnú službu spolujazdy založenú na aplikáciách ako je napr. Uber alebo Lyft po roku 2021. Prvými cieľovými trhmi budú práve metropoly San Francisco a Las Vegas.

Waymo od Google

Waymo od Google
Vozidlo Jaguar I-Pace s autonómnym riadením testovaným v rámci projektu Waymo. Zdroj: Waymo

Google sa vývojom autonómnych vozidiel zaoberá už od roku 2009 a možno ho považovať za priekopníka v tejto oblasti. Prostredníctvom dcérskej spoločnosti Waymo (Alphabet) prevádzkuje flotilu 300 autonómnych taxíkov, ktoré testuje v desiatich rôznych lokalitách USA. Automobily sa pohybujú po presne vyhradenej a dokonale zmapovanej trase na ploche s rozlohou približne 160 km2.

Autonómnu jazdu zabezpečujú najmodernejšie ultrazvukové, radarové, kamerové a lidarové systémy poskytujúce údaje na spracovanie umelej inteligencii vo vozidle. Jedným zo systémov je aj nedávno predstavený systém ViDAR (video detection and ranging), ktorý je monitorovacím systémom založeným na kamerovom snímaní. Technológia pomocou inovatívnych stereoskopických zobrazovacích techník meria rýchlosť a získava ďalšie informácie o vzdialených vozidlách. S využitím paralaxy, teda odchýlky spôsobenej pohybom sa systém sám naučí identifikovať 3D geometriu z obrazových sekvencií zachytených kamerami na vozidle. V praxi to znamená, že v spolupráci s umelou inteligenciou dokáže odhadnúť pohyb kamery s ohľadom na okolie, čo umožňuje väčšiu presnosť pri skenovaní okolitého prostredia a predpovedať smer, ktorým sa budú ostatné vozidlá alebo ostatní účastníci cestnej premávky vrátane chodcov uberať.

Službu robotického taxíka doteraz využívalo v oklieštenom režime 1500 ľudí mesačne no predpokladá sa ich výrazný nárast hneď, ako bude služba dostupná širokej verejnosti. Podľa výsledkov dlhodobého testovania autonómnych taxíkov Waymo, najazdili tieto automobily dokopy 9,8 milióna km počas ktorých došlo k 47 stretom s ďalšími účastníkmi cestnej premávky, z toho bolo 29 simulovaných a 18 reálnych. Spoločnosť uvádza, že sa jednalo vždy o chybu ľudského faktoru, či už ďalšieho vodiča, cyklistu alebo chodca.

Autonómne jazdy spoločnosti Waymo prebiehajú vo väčšine miest stále za účasti bezpečnostného vodiča, čo by sa malo čoskoro zmeniť. Využitie služby širokou verejnosťou a zbavenie vozidla vodiča sa v minulom roku začalo v  meste Phoenix, v ktorom spoločnosť intenzívne testuje tieto automobily od roku 2016. Tu je potrebné spomenúť, že aj keď sa vo vozidle nebude nachádzať bezpečnostný vodič, na vozidlo budú dohliadať vzdialení operátori, ktorým je umožnené komunikovať s vozidlom na diaľku. Ich vstup do jazdy nastane iba v prípade, že sa vozidlo dostane do nečakaných problémov ako je napr. uzávierka cesty, prekážka na ceste a pod. Úlohou operátorov bude pomôcť vozidlu nájsť inú alternatívnu cestu, alebo riešenie danej situácie, nikdy však nepôjde o prebratie riadenia. To vyriešia autonómne systémy samé.

Waymo je v súčasnosti strategickým partnerom viacerých automobiliek ako Fiat Chrysler, Jaguar Land Rover a Renault Nissan Mitsubishi. Nedávno záujem o spoluprácu prejavila aj automobilka Volvo, ktorá plánuje využiť riešenie pre svoje autonómne autá Volvo úrovne 4.

Tesla chce integrovať službu robotaxi do už vyrobených  vozidiel

Tesla robot taxi
Tesla robot taxi Zdroj: Tesla

Renomovaný výrobca elektromobilov Tesla predstavil svetu vlastné riešenie robotických taxíkov. Na trh prichádza so službou Robotaxi (súčasť chystanej „Tesla Network“), ktorá bude akýmsi autonómnym a ekologickým upgradom služieb typu Uber, Lyft a ďalších. Táto služba bude veľkým prínosom pre majiteľov elektromobilov Tesla, keďže im podľa odhadov spoločnosti umožní zarobiť až 30 000 $ ročne. Teoreticky by tak majiteľ vozidla mohol ostať doma a automobil by mu zarábal peniaze sám.

Tesla uvádza, že všetky jej nové elektromobily už disponujú hardvérom, ktorý im zabezpečí plne autonómnu jazdu v rámci siete Tesla Network a teda aj možnosť využívania služby Robotaxi. Spustenie prebehne formou aktualizácie na diaľku, kedy sa asi z viac ako milióna vyrobených vozidiel tejto značky stanú potenciálne robotické taxíky.

Základným predpokladom pre zreálnenie služby je dosiahnutie plnej funkčnosti autonómneho riadenia prostredníctvom systému Tesla Autopilot, ktoré sa očakávalo už v roku 2020. Doteraz na tom však spoločnosť pracuje a služba Robotaxi pre majiteľov vozidiel tejto značky ešte nie je spustená.

Realita

Spomínané spoločnosti patria v oblasti výskumu a vývoja autonómnej jazdy jednoznačne k najväčším hráčom. Prinášajú svetu nové riešenia a zaznamenávajú najväčší pokrok pri zavádzaní konceptu robotických taxíkov. Na svetlo sveta sa však popri nich dostáva stále viac firiem, ktoré sa takisto svojimi riešeniami snažia presadiť v tejto inovatívnej téme. Veľmi podobný koncept, ako Zoox od Amazonu, predstavila ešte začiatkom roka 2020 v San Franciscu Cruise, spoločnosť vlastnená General Motors a Hondou. Tento „toaster na kolesách“, ako ho nazvali médiá, rovnako nemá volant a môže poňať 4 pasažierov sediacich naproti sebe. Robo-taxík s názvom Origin však spoločnosť ešte testuje, a ako u predchádzajúcich spomínaných projektov, zatiaľ sa predpoklady komerčného nasadenia odďaľujú.

Realitou v súčasnosti je fakt, že mnohé firmy vďaka prísnym bezpečnostným požiadavkám, komplikovanej alebo niekde aj nepripravenej legislatíve zaznamenali výrazné prieťahy a zdržania v snahách o komerčné využitie ich riešení, a rovnako ako viaceré projekty, ktoré experimentovali s autonómnou jazdou a robotaxíkmi (napríklad taxi-van od Daimleru) preorientovali svoje priority do pokusov v autonómnych technológiách v iných módoch dopravy, najmä nákladnej. Bezpečná jazda „bez vodiča“ v  komplexnom prostredí rušného mesta plného rôznych vplyvov je predsa len niečo iné, ako autonómna jazda na diaľnici. Či už ste zástanca jednej, alebo druhej značky, komerčné spustenie využitia robotických taxíkov si bude vyžadovať ešte značné pretestovanie všetkých možných scenárov, s ktorými sa vozidlá môžu stretnúť.

Testovania flotily robotických taxíkov AutoX, alebo autonómnej jazdy bez vodiča vozidlami Waymo sú podľa odborníkov významnými míľnikmi, ktoré môže prelomiť nedôveru regulačných úradov ale aj bežných užívateľov voči tejto forme dopravy celosvetovo. Náročné to je aj v rámci Európskej únii, ktorá má prísnu reguláciu ohľadne  nových technológií autonómneho riadenia, bez ktorej nie je možná bežná prevádzka. Preto si s veľkou pravdepodobnosťou na bežne dostupné autonómne taxíky budeme musieť ešte nejaký čas počkať. Zatiaľ si ich budeme môcť vyskúšať na technologických výstavách alebo v rámci územia vymedzeného pre ich testovanie.

 

 

Zdroje:

https://www.autox.ai/en/index.html

https://zoox.com/

Podobné články

Čo nám priniesla konferencia „Prechod Slovenska na inteligentnú a udržateľnú mobilitu"?

Čo nám priniesla konferencia „Prechod Slovenska na inteligentnú a udržateľnú mobilitu"?

14. novembra 2022

Smart riešenia v oblasti mobility, testovacie centrá, spoločenská akceptácia, dostupné finančné nástroje ale aj existujúce unikátne zahraničné alebo slovenské projekty. Množstvo spíkrov či už politicky...

Vytlačí trolejové vedenia nový systém dynamického bezdrôtového nabíjania?

Vytlačí trolejové vedenia nový systém dynamického bezdrôtového nabíjania?

24. júna 2022

Pojem wireless charging alebo taktiež na Slovensku ustálený pojem bezdrôtové nabíjanie je dennou súčasťou mnohých užívateľov mobilných telefónov. Priložíte telefón na nabíjaciu plochu a začne...

#elektromobilita #investície #IVECO #Taliansko #výskum a vývoj #wireless charging

Vodík a jeho miesto v budúcnosti dopravy

Vodík a jeho miesto v budúcnosti dopravy

27. februára 2021

Prínosy k dekarbonizácii sú dôvod, pre ktorý sa oplatí skúmať, ako ho efektívne vyrábať a bezpečne skladovať a prepravovať. Výsledky práce vedcov zužitkujú v inováciách aj firmy na Slovensku.

#alternatívne pohony #dekarbonizácia #nákladná doprava #stratégie #vodík