Spoločnosť EHang z južnej Číny má ambície sa stať jednou z globálnych platforiem pre autonómne ekologické a bezpečné aerotaxíky. Po úspešných testoch v Španielsku nad Sevillou začiatkom roka 2020 získala od rakúskych úradov povolenie na skúšobný let pre autonómny letecký dopravný prostriedok určený pre cestujúcich. Ide o ďalší významný krok smerom k zavedeniu dostupnej vzdušnej mobility.

The Foreign Office Collective
Zdroj: https://press.volocopter.com/ © 2017 The Foreign Office Collective.

Povolenie, ktoré vydal rakúsky Úrad pre civilné letectvo, umožňuje spoločnosti vykonávať skúšobnú prevádzku svojho dopravného prostriedku zatiaľ len pre model EHang 216.

Prvý let
Skúšobný let EHang 216 konajúci sa v Rakúsku Zdroj: https://www.ehang.com/
Skúšobný let EHang 216 v Rakúsku
Prvý let konajúci sa v novembri 2020 v obci Sankt Martin im Innkreis na severe Rakúska. Zdroj: https://www.ehang.com/

Dron lieta pomocou 16 nezávislých rotorov montovaných v pároch na ôsmich ramenách obiehajúcich okolo kabíny napojených na 17 kWh batériu, s ktorou dokáže zdolať vzdialenosť až 32 kilometrov. Dosiahne rýchlosť 130 km/h a na jedno nabitie absolvuje let v trvaní 21 minút.

Oznámenie rakúskych úradov je ďalším zo série povolení, ktoré sa spoločnosti EHang podarilo získať. Prvé oficiálne povolenie na prevádzku svojho modelu EHang 216 získali od Civilného leteckého úradu v domovskej Číne. Síce len na logistické účely vo vymedzených zónach, avšak Čína sa tak stala prvou krajinou, ktorá povolila komerčné využívanie takýchto multikoptérov. Nasledovalo dlhodobé povolenie na testovacie lety od leteckého úradu v Nórsku – ako prvé v Európe, rozhodnutie autorít z Rakúska je potom prvý takýto počin v rámci EÚ. Ten prišiel len mesiac po tom, čo EHang dokončil prvý let svojho modelu leteckého taxíka v centre Soulu, ako súčasť svojho úsilia o podporu využívania autonómnych leteckých dopravných prostriedkov v Južnej Kórei, kde vláda stanovila časový harmonogram komercializácie „leteckých taxíkov“ do roku 2025.

Ďalšie iniciatívy

Vzdušná mestská mobilita (Air Urban Mobility) zažíva v posledných rokoch jeden prelom za druhým a podobné projekty ako EHang nie sú ani zďaleka ojedinelé.

Priekopníkom v tejto problematike je najmä nemecký startup Volocopter, ktorý sa venuje aj výrobe dronov. Už v roku 2011 realizoval prvý pilotom riadený let elektrickej multikoptéry, v roku 2017 už predviedol v Dubaji prvý pokus s autonómnym letom.  Spoločnosti sa podarilo zaujať zaujímavých investorov, medzi inými aj automobilku Daimler, nedávno zahájil spoluprácu na softvérových riešeniach pre svoje vozidlá s Lufthansou. V roku 2019 uskutočnili so svojim lietajúcim taxíkom pokusné lety v Stuttgarte, - išlo o obdobné vozidlo ako spomínaný EHang, s obdobnou technológiou, maximálnou rýchlosťou aj doletom. Odvtedy tento startup pokračuje v napredovaní, nemecká letecká záchranárska služba ADAC Luftrettung si od nich koncom minulého roka objednala dva modely VoloCity ako záchranárske vrtuľníky na testovanie v nadchádzajúcich rokoch. Malo by potom ísť o svetovo prvý prípad testovania takýchto technológií priamo záchrannými zložkami. Záchranári z ADACu sa tak dostali k jedným z úvodných 1000 rezervácií týchto strojov, ktoré zatiaľ firma ponúkla.

Komerčne dostupné služby leteckej mobility by chcel Volocopter zriadiť do 2-3 rokov. V ktorých mestách to bude, zatiaľ nie je jasné, medzi prvými však pravdepodobne bude Singapur, kde sa spoločnosť už dohodla s miestnymi úradmi na spustení vzdušnej taxislužby do roku 2023. V rovnakom časovom horizonte plánuje spustiť služby vzdušnej mobility aj Dubaj, ktorý tak isto udelil povolenia na testovacie lety obom spomínaným lídrom, Volocopteru aj EHang. Podobné zámery majú aj ďalšie krajiny, ako Japonsko, či Južná Kórea, nezaostávajú ani Spojené štáty americké, kde sa Volocopter vlani v decembri dohodol s Federálnym úradom pre letectvo na potrebných povoleniach vedúcich k vstupu na americký trh vzdušnej mobility. Prvenstvo na severoamerickom kontinente však získal EHang, ktorému udelila povolenie na testovacie lety Kanada ešte v lete 2020. Je zrejmé, že podobné aktivity budú pribúdať po celom svete. Aj v rámci Európy sa pripravuje ďalší významný míľnik, a to projekt  Air Mobility Urban - Large Experimental Demonstration (“AMU-LED”) podporovaný Európskou úniou, ktorý v rámci iniciatívy SES (Single European Sky) prinesie vďaka spolupráci 17-tich popredných spoločností a inštitúcií v oblasti aeromobility 100 letových hodín demonštračných letov do viacerých členských krajín už počas tohto a nasledujúceho roka.

Vizualizácia Volocoptera nad Singapurom
Vizualizácia Volocoptera nad Singapurom. Zdroj: https://press.volocopter.com/ © 2017 The Foreign Office Collective.

Nezaháľajú ani automobilky a platformy taxislužieb. Hyundai sa spojil s Uberom v rámci iniciatívy pre vzdušnú mestskú mobilitu Uber Elevate a predstavili prototyp elektrického PAV Hyundai S-A1 Flying Taxi. Tento koncept počíta zatiaľ s pilotom a autonómne riadenie príde na rad neskôr. Model však sľubuje väčšiu rýchlosť (290 km/h) a dolet 100 km.

Väčší akčný rádius sľubuje aj prototyp ďalšieho nemeckého startupu Lillium. Spoločnosť založená spolužiakmi z Technickej univerzity v Mníchove predviedla v roku 2019 svoj 5 miestny taxík, ktorý s 36 motormi vyvinie rýchlosť až 300 km/h. Lilium je iný najmä v tom, že svojim dlhším doletom ponúka nielen mestskú, ale aj prímestskú a regionálnu dopravu. Zatiaľ predstavil prototyp a postupne rastie a získava investorov a potrebné certifikácie.

Spomínané projekty a iniciatívy sledujú spoločný cieľ, a to prispieť k zmierneniu preťaženia pozemnej dopravy. Experti uvádzajú, že spoločnosti, ktoré sa zaoberajú výrobou takýchto dopravných prostriedkov by sa mali zamerať na zníženie hluku, ktorý významne ovplyvňuje vnímanie „aerotaxíkov“ verejnosťou. Druhým silným apelom je bezpečnosť, viaceré modely disponujú padákmi či záložnými núdzovými batériami.

Testovacie aktivity startupov v Nemecku alebo juhovýchodnej Ázii a v úvode spomínané udelenie licencie čínskemu EHangu v susednom Rakúsku signalizujú, že vzdušná mobilita – či už v záchranných zložkách, logistike, alebo osobnej doprave, sa môže stať realitou už v tejto dekáde.

Zdroje:

https://lilium.com/, https://press.volocopter.com/

https://www.hyundai.com/worldwide/en/brand/time-to-stop-wasting-time

https://www.sesarju.eu/node/3744

Zdroj: zoox.com

Podobné články

Slovensko má stratégiu pre inteligentnú a udržateľnú mobilitu

Slovensko má stratégiu pre inteligentnú a udržateľnú mobilitu

27. januára 2022

Vláda na zasadnutí 26. januára 2022 schválila dokument, ktorý do budúcna udáva smerovanie mobility na Slovensku. Cieľom je poskytovať ekologické, bezpečné a efektívne služby. Do roku 2030 by sa malo cestovať na jednotný cestovný lístok a v roku 2050 by takmer všetky druhy dopravy mali mať nulové emisie.

#dekarbonizácia #ekosystém inteligentnej mobility #investície #stratégie

Vzniklo združenie Smart Mobility Slovakia

Vzniklo združenie Smart Mobility Slovakia

22. septembra 2021

Platforma inteligentnej mobility, ktorá pomôže doprave aj inováciám, bola v oficiálne zapísaná do Registra záujmových združení

#ekosystém inteligentnej mobility

Digitálne dvojča s 5G prenosom zlepší prevádzku elektromobilov

Digitálne dvojča s 5G prenosom zlepší prevádzku elektromobilov

12. júla 2021

Spoločný projekt strojárov a informatikov zo Slovenskej technickej univerzity v Bratislave a telko operátora Orange prepája univerzitný výskum s praxou

#5G #autonómne vozidlá #ekosystém inteligentnej mobility #elektromobilita #testovanie #výskum a vývoj